Golfgeluk magazine, voorjaar 2022

11 GOL FGE LUK MAGAZ I NE “In die twee jaar hebben we op alle mogelijke manieren gewerkt om die visie te realiseren. Zoals investeren in de organisatie en professionalisering, omdat een golfclub met een omzet van 1,5 miljoen euro naast een vereniging van leden en vrijwilligers ook een bedrijf is. Waarin onze medewerkers elke dag werken om alles in goede banen te leiden en iedereen golfgeluk te bezorgen. Zonder professionals lukt het gewoon niet meer om zo’n vereniging in de lucht te houden. Dat geldt voor veel sportverenigingen overigens. Vandaar ook de komst van Jelle Paauw, die de dagelijkse leiding heeft, maar ook het verbeteren van bijvoorbeeld financiële administratieve processen.” “De organisatie op orde krijgen, speelde vooral in het eerste jaar. In het tweede jaar hebben we veel meer in de sport golf geïnvesteerd door het oprichten van de Golf Academy met twee pro’s in vaste dienst. We zijn én blijven immers een sportvereniging.” “Intussen is, waar dat kon, stap voor stap geïnvesteerd in de baan, het clubhuis en het restaurant. Dat laatste moest eigenlijk meteen en was hard nodig. Dat hadden we zonder de hulp van de 21 investeerders en sponsors nooit voor elkaar gekregen. Dat mag nog wel eens gezegd worden. Ik weet niet of de club nog had bestaan als deze groep ondernemers met hart voor de club en voor Zwolle niet was opgestaan.” WAT BETEKENEN DIE ONDERNEMERS VOOR DE CLUB? HOE BELANGRIJK ZIJN ZE? “Zij zorgen voor extra sfeer, events, omzet van de horeca en uitstraling van de club in het economisch leven in stad en regio. En eerlijk gezegd hadden we er zonder de hulp van de ondernemers nu anders voor gestaan. Jelle heeft samen met de sponsorcommissie een businessclub nieuwe stijl in het leven geroepen, die geweldig aanslaat. Businessclub de Swolsche met diverse bijeenkomsten, activiteiten en de bedrijvencompetitie. Zo organiseer je een hecht netwerk. We zitten nu op zo’n honderd leden. Wat ons betreft kijken we verder dan alleen maar Golfclub Zwolle. Denk aan de businessclubs van bijvoorbeeld Landstede Hammers, De Spiegel of PEC Zwolle. Waarom zouden we niet samen op kunnen trekken?” “Ondernemers zijn ook heel belangrijk voor de horeca. Veel golfclubs heffen aan het begin van het jaar bij de contributie een bedrag aan bargeld. Om zo te benadrukken dat de horeca ervoor de leden is en niet zonder de leden kan bestaan. Ik wil daar de aandacht nog eens op vestigen, want zonder horeca kan een golfclub écht niet bestaan. Leden zouden daarom best wat meer mogen uitgeven in onze horeca. Onze ondernemers realiseren zich dat al heel goed. Zij zorgden vorig jaar voor de helft van de omzet van de horeca. We zijn een prima locatie voor een gewone of zakenlunch, dat mag nog wel wat bekender worden. Dankzij de bedrijven op De Marslanden zien we daarin al de nodige verandering.” NOG EVEN TERUG. JE BENT NU BIJNA DRIE JAAR VOORZITTER. WAT TROF JE AAN TOEN JE AANTRAD ALS VOORZITTER? “Ik was al vaker gevraagd om voorzitter te worden. In augustus 2019 heb ik ja gezegd, omdat het toen de tijd was om erin te stappen. Er moest wat gebeuren en met de andere bestuurders zijn we aan de slag gegaan. Ons is vertrouwen gegeven om hieraan leiding te geven. Het heeft niet zo veel zin om terug te kijken. Die periode ligt nu achter ons. We kijken vooruit.” “Er is meer dan genoeg te doen om de club verder te brengen: hoe houden we de 400 nieuwe leden vast, hoe zorgen we ervoor dat ze zich thuis voelen en dat ze aansluiting vinden en vriendelijk en gastvrij worden onthaald? Dat gaat niet vanzelf. We hebben daarvoor speciaal een nieuwe ledencommissie opgericht om daarbij te helpen. Het is een doelgroep die een nieuwe benadering vraagt, omdat de ervaring landelijk ook is dat ze anders zo weer verdwijnen. Zeker als het corona-effect is uitgewerkt. De NGF waarschuwt daar ook voor.” HOE ZORG JE DAT JE IEDEREEN TEVREDENSTELT EN HOUDT? “Allereerst is het belangrijk om te realiseren dat een golfclub bestaat uit veel verschillende groepen. Dat geldt ook voor Golfclub Zwolle. De ‘oude actieve’ leden die steeds meer tijd hebben, vaak willen spelen en die graag aan verenigingsactiviteiten meedoen. We hebben een nietactieve groep leden die niet zo zichtbaar is. Ze werken en zijn afhankelijk van de weekenden of de avonden in de zomer om een balletje te slaan.” “We hebben veel beginners die zich nog niet op hun gemak voelen op die grote baan en zich soms snel opgejaagd voelen. Dan hebben we ondernemers die in vaste groepjes op een vaste tijd of met de businessclubcompetitie op donderdag meedoen. Bedrijven die events organiseren voor hun klanten. En natuurlijk hebben we ook gasten die graag in Zwolle komen spelen.” “We hebben maar één golfbaan en de kunst is dat we zoveel mogelijk iedereen tevredenstellen en daarvoor met elkaar afspraken te maken in een uitgekiende baankalender. En dat gaat niet zonder wrijving. De vereniging wordt groter en dat betekent dat je af en toe moet inschikken. Sommige leden van het eerste uur vertellen me ook dat dat wennen is en dat de vereniging niet meer alleen van hen is. Het betekent ook een cultuurverandering voor de club. Belangrijk daarbij is dat je in gesprek blijft met leden en als bestuur geluiden opvangt en goed communiceert over de besluiten en maatregelen.” LOOPT GOLFCLUB ZWOLLE DAN NIET TEGEN HAAR GRENZEN AAN? “We willen niet groeien om het groeien, maar dat golf in de lift zit is duidelijk. De NGF geeft wel aan dat clubs rekening moeten houden met een tijdelijke opleving. We zitten nu op 1100 leden, hebben er bijna 400 bijgekregen. Met nog honderd leden erbij naderen we de grens. Het is voor een duurzaam gezonde vereniging erg belangrijk om dat ledenaantal zoveel mogelijk vast te houden.” “We zien dat we bij onze club steeds meer jongere mensen tegenkomen. Dat zorgt voor een kleurrijker en gevarieerder beeld. Verder willen we ook weer meer investeren in de jeugd, op termijn samen met Hattem en andere clubs in de regio. We hebben nog niet zo lang geleden een langjarige overeenkomst gesloten met Landstede die een topleiding voor verschillende sporten waaronder golf verzorgt.” “WE MOGEN NOG WEL MEER UITSTRALEN DAT WE ÉÉN CLUB ZIJN”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=