Golfgeluk magazine, voorjaar 2023

Zie daar de basis-ingrediënten voor Golfgeluk, maar ook voor een succesvolle horeca. Jelle Paauw, algemeen directeur van Golfclub Zwolle toont zich tevreden met wat tot nu toe is bereikt, maar kijkt ook vooruit. “We gaan terug naar maart 2020. Horeca Golfclub Zwolle BV, de BV achter Brasserie De Afslag werd dankzij 21 ondernemers uit Zwolle opgericht. Dat was de maand waarin ons land voor het eerst in lockdown ging, weet Paauw maar al te goed.” “We wisten niet wat ons gebeurde. We wilden graag per 1 april open maar dat werd pas 1 juni, mèt 1,5 meter afstand en allerlei maatregelen. Afgelopen februari draaide de brasserie voor het eerst twaalf maanden achter elkaar zonder enige corona restrictie.” HAND IN HAND “Toen we onze eerste plannen maakten, wilden we het eerste jaar vertrouwen terugwinnen van de leden en bezoekers van de horeca. Het jaar daarna was het plan om stabiel te worden en om het derde jaar verder te groeien in kwaliteit en in omzet. In werkelijkheid zijn stabieler worden en groei hand in hand gegaan de afgelopen twee jaar”, aldus Jelle. De wisselende functies van horeca op een Golfclub gaat het team van De Afslag ogenschijnlijk goed af. “Natuurlijk zijn we een clubhuis en kan onze horeca niet bestaan zonder golf, laat dat duidelijk zijn. Daarbinnen zijn we vooral het clubcafé en vaak ook restaurant voor de leden. En we vervullen ook de functie van vergaderlocatie voor zakelijke leden en -bezoekers en af en toe ook (golf) evenementenlocatie.” Steeds meer ondernemers van de naastgelegen bedrijventerreinen de Marslanden en Oosterenk weten Golfclub Zwolle ook (weer) te vinden voor een zakelijke lunch of diner. Jelle: “Hier zien we ook wel mogelijkheden voor groei, zonder dat dit de golfclub in de weg zit. We hebben natuurlijk een paar mooie USP’s: goed bereikbaar, gratis parkeren, laadpalen aanwezig en dat allemaal in een prachtige groene en sportieve omgeving. Prima lunchlocatie, waar vind je dat nog?” VERBINDENDE FACTOR Inmiddels zijn de diners op de woensdag- en donderdagavonden uitgegroeid tot de populaire avonden. Dat geldt voor zowel de spontane aanloop van eters en het aantal terugkerende eters, merkt Jelle. “Puur een sociaal samenzijn, waarbij de Golfclub de verbindende factor is. Ook de maandag- en dinsdagavond zijn steeds drukker. Het feit dat we op koningsdag een kleine dertig eters ontvingen, terwijl 200 meter verderop een stampend festival was en de golfbaan nagenoeg leeg was, is voor ons een teken dat we worden gewaardeerd.” Jelle weet als geen ander dat het in de horeca om teamwork gaat. “We hebben dit te danken aan het gastvrije team onder leiding van Alexander van den Belt. Maar ook de stabiliteit en constante kwaliteit die de koks vanuit de keuken leveren. Petch Moritz en Leroy Vermeulen zwaaien samen de scepter in de keuken, die door hun afkomst graag een Aziatische draai geven aan de gerechten en elkaar daarin inspireren, want een sateetje of zalm kun je bij iedere golfclub krijgen. Bij Golfclub Zwolle krijgt deze die Aziatische twist mee en dat wordt gewaardeerd. En wat ook mooi is aan het keukenteam. Als er een meergangen menu op tafel moet komen, dan kunnen ze dat ook. Daarnaast is de weekplate met een keuze uit vlees of vis een topper, waarmee we altijd variatie bieden voor de terugkerende eters. Een goede tegenhanger van een no brainer op de kaart. De bitterballen, die zullen altijd blijven”, stelt Jelle gerust. Het is duidelijk. De horeca kan niet zonder golfclub en andersom is de golfclub ook niet succesvol zonder horeca. “We hoeven niet onder stoelen of banken te steken dat de exploitatie van de horeca de nodige uitdagingen met zich meebrengen, want we zijn en blijven afhankelijk van het seizoen en ook in het seizoen van weersomstandigheden.” PIEKEN EN DALEN “Dat is ook de reden dat we ervoor kiezen om zeven dagen in de week, ook in het laagseizoen en dan weliswaar met andere openingstijden, klaar te staan voor leden en gasten. Dat drukt uiteraard op de kosten. We beginnen het seizoen met een achterstand in het resultaat en dat moeten we voor het einde van het seizoen weer hebben ingehaald met daarbij een buffer voor de laatste maanden van het jaar. Daarbij helpen de prijsstijgingen die we voor onze kiezen hebben gekregen en misschien nog krijgen niet altijd. Daarom zijn ze ook onvermijdelijk. Onze uitdaging is natuurlijk om vooral de seizoensdalen minder diep te laten zijn en de seizoenspieken zo hoog mogelijk te maken.” Jelle sluit positief af. “We vinden het belangrijk dat we de dingen die we doen goed doen en dat onze leden en businessclubleden tevreden zijn en blijven. Daarom ben ik ook zo blij dat steeds meer ambassadeurs krijgen vanuit de club. Want ik geloof erin dat we door mond-totmond reclame nog meer zullen groeien. Sterker nog. Dat merken we nu al.” 18 04 41 GOLFGELUK MAGAZINE HORECA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=