Golfgeluk magazine, voorjaar 2025

HEKON GEEN HORECAGEDEELTE “Het was echt een pionierstijd”, omschrijft hij. ”Je kon de auto op de parkeerplaats van Sauna Swoll zetten. Er was een negen holes baan gerealiseerd, maar het waren er feitelijk maar acht. Want één van de holes was een sloot waar je alleen de bal maar overheen hoefde te slaan. Er kwam ook nog wel eens een verdwaalde golfbal op de N35 terecht. Een horecagedeelte was er niet. Alleen een caravan met koelkast waar je voor een consumptie geld in een potje kon doen. Ik liep op de zaterdag altijd met een groepje vrienden op de baan. Je had geen golfbrevet nodig maar wel een zogeheten ‘baanverlof’. Na afloop was het vaak nog even afsluiten in Café De Mol. Er kwam op Soeslo ook wel wat ‘kouwe kak’ maar dat was geen enkel punt. Het waren vooral gezellige jaren.” Na zijn ‘golfgeluk’ tijd op Soeslo houdt Willem Jan de golfsport een tijd voor gezien want er moest natuurlijk wel geld verdiend worden. In 1990 is Hekon opgericht als eenmanszaak en wordt er een bedrijfsruimte gehuurd aan de Marconistraat van slechts zestien vierkante meter. De onderneming groeit snel, vooral na de overname in 2003 van Valentijn, het relatiegeschenkenbedrijf van de in Zwolse carnavalskringen bekende Jos Norp en eerder in 1995 al de bedrijfskledingafdeling van Reitsma Kleding gevestigd aan de Oude Vismarkt en de Diezerkade. Het is de opmaat voor een bedrijf in bedrijfskleding en relatiegeschenken met momenteel 20 werknemers. GOLFBREVET Op de huidige locatie aan de Zalnéweg begint het golfen weer te kriebelen. “Toen ik weer begon was er nog geen clubhuis maar stonden er alleen maar wat portacabins op het terrein. Slager Walter Stern verzorgde altijd de catering. De baan was prima. Ik heb hier mijn officiële golfbrevet gehaald en genoot ook van de activiteiten zoals destijds de Golfdagen en niet te vergeten De Golfweek met een grote partytent op het terrein met alles erop en eraan” Maar ook Willem Jan merkt dat het langzaam minder gaat. Vooral het ledenaantal neemt af. “Ik vond dat niet zo erg want je had heerlijk de ruimte op de baan. Later kwamen de financiële tekorten en de sores van het clubhuis aan het licht. De reorganisatie is een geweldige zet geweest met dank aan Ben Koopman, Teun Bouwhuis en ook anderen. Kijk eens om je heen. Wat een mooie locatie is deze brasserie. De mensen komen hier niet alleen om te golfen maar ook voor de gezelligheid en een hapje en een drankje. Mijn bedrijf heeft destijds, net als andere sponsors en ondernemers, ook financieel bijgesprongen. Er is toen een BV Horeca opgericht. Jelle Paauw is aangesteld als manager/directeur. Een prima zet.” PARTNER Hekon is uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf dat ook tijdens recessies prima op de been is gebleven. Willem Jan: “Geen gekke dingen doen en vooral de kosten goed bewaken. We zijn allang niet meer afhankelijk van alleen de Zwolse markt en zijn een landelijke speler geworden. Waarom we dan toch lid zijn van diverse businessclubs in de stad zoals die van onder meer PEC Zwolle, Hockeyclub Zwolle en VV Berkum? De naam van je bedrijf zingt rond, en je ontmoet de juiste mensen om te netwerken. En Zwolle is gewoon een geweldige stad en regio met een prima ondernemersklimaat.” Dit jaar is Hekon partner geworden van Golfclub Zwolle. Daar is Willem Jan best trots op. “We leveren de kleding van bijna alle geledingen binnen de club. En de recente plannen spreken ons ook zeer aan. Als oprichter heb ik nu enkele jaren een mededirecteur/eigenaar, Kristian Hogeterp. Prima voor de continuïteit. Ook onze zoon Gerard zit in het bedrijf. Alle medewerkers zijn trots op het bedrijf maar ook op dit partnership.” 47 GOLFGELUK MAGAZINE

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=