Golfgeluk magazine, voorjaar 2025

Heidi, een geboren en getogen Brabantse, trouwt op jonge leeftijd. Vanwege de opleiding van haar echtgenoot verhuist het stel naar Amerika. Eenmaal terug in Nederland wordt Dronten, na een periode in Amersfoort te hebben gewoond, hun thuishaven. Daar gaat zij als vrijwilliger aan de slag bij de plaatselijke golfclub waar zij de ledenadministratie onder haar hoede neemt. Heidi’s vooropleiding heeft echter niets met administratie te maken. “Ik heb een sociaalpedagogische studie gevolgd. Mijn ideaalbeeld is destijds om met gehandicapte kinderen aan de slag te gaan. Dat is het niet geworden, ik kies voor de carrière van mijn man met veel onregelmatige diensten. Ook de onregelmatige diensten in de gehandicaptenzorg en blessureleed aan mijn schouder zijn daaraan debet. En wij krijgen kinderen.” REISTIJD Het is inmiddels 2005, een zwager van Heidi werkt bij het UWV en heeft een vacature voor haar. Heidi en het gezin zijn op vakantie. “Mijn zwager vindt de baan helemaal iets voor mij en stuurt de vacature door. Afijn, de rest is geschiedenis want vanaf 2005 werk ik bij Golfclub Zwolle.” Woon-werkverkeer tussen Dronten en Zwolle vindt Heidi geen bezwaar. “Goed te doen, hoewel het de laatste jaren steeds drukker wordt op de weg ”, zegt ze. “Het voordeel van reistijd is dat je in gedachten al met het werk bezig bent terwijl je op de terugweg het werk van je laat afvloeien. Dan kom ik als het ware ‘schoon’ thuis. Vanaf dit jaar is de woensdag mijn vaste receptiedag. Op woensdag is het doorgaans minder druk op de N50 en A28 dan de dinsdag met regelmatig files. Dat geeft mij meer rust en scheelt ook reistijd.” MENSENMENS. De groei en professionalisering van de golfclub de laatste jaren is een hele mooie ontwikkeling. De organisatie is daardoor wel aan het veranderen. Dat geldt ook voor Heidi’s functie. Van een soort spin in het web en vraagbaak naar een meer algemene coördinerende functie met daarnaast verantwoordelijkheid voor de receptie en ledenadministratie. “De binding met de mensen wil ik graag blijven houden. Ik werk nu vier dagen in de week, waarvan één dag receptie. Als eerste aanspreekpunt bij de receptie geeft mij dat een goed gevoel. Ik ben en blijf een mensenmens, de ‘will to please’ zeg maar. Ik wil mensen behagen; dat is mijn kracht en tevens mijn valkuil. Maar eens proberen om vaker nee te zeggen. Dat wil ik soms wel maar het zit niet in mij. Een beetje assertiever worden.” Ambities om in het werk verder te groeien, nee, die heeft Heidi niet meer. Het is mooi om te zien hoe de club vooruit is gegaan, de ontwikkelingen gaan snel. Ik ben op een leeftijd dat ik er niet per se sneller op wordt en vind het nu prima zoals het gaat. Een nieuwe of andere stap in mijn carrière maken, daar denk ik niet meer aan. Uiteraard wil ik wel bij relevante zaken betrokken blijven. Ik ben nu meer aan het afbouwen dan opbouwen. De snelheid in het werk, ik moet leren om dingen los te laten. In het verleden was ik de harde schijf van de vereniging. Dat is grappig maar ben ik natuurlijk niet meer, dat is ook niet meer te doen. Golfclub Zwolle is van een vrijwilligersorganisatie naar een professionele omgeving getransformeerd. Nu is het voor mij hier anders, niet slechter maar er gebeurt veel en gaat snel. Ik concentreer mij vooral op het werkdeel dat bij mij ligt. Ik ben en blijf nog bij veel dingen betrokken. Met de groei van de club zijn er ook nieuwe afdelingen en collega’s bijgekomen, waardoor het werk meer en beter verdeeld kan worden. GOLFGELUK. Heidi lacht maar is ook serieus. “Het is een term van Jelle, ik snap het en ben er inmiddels helemaal aan gewend. Het begint al bij de entree als mensen binnenkomen. Daar moet het netjes zijn want het hele plaatje moet kloppen. Zoals een hartelijke begroeting bij de receptiebalie want je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor alle afdelingen, van receptie, golfacademy, sales en events en horeca tot greenkeeping. Een totale gastbeleving is een team-effort, we hebben elkaar daarin nodig. Mensen komen hier voor ontspanning. Soms is er wat onvrede of duurt wachten langer dan ze lief is. Dan zijn wij het eerste aanspreekpunt. Begripvol zijn, hen aanhoren en ervoor zorgen dat een gesprek positief eindigt. Dat zij met een glimlach verder gaan. Ook dat is golfgeluk. Het begrip is veel omvattend, je kunt golfgeluk op meerdere manieren uitleggen. Zo kom ik nog altijd met plezier naar mijn werk. Mijn golfgeluk.” RECEPTIE Heidi Tets: “mensen willen behagen, mijn kracht maar ook mijn valkuil” 53 GOLFGELUK MAGAZINE Het visitekaartje van de Golfclub; zo zou je de functie van Heidi Tets mogen noemen. Na vele jaren op vrijwilligersbasis bij de Golfbaan in Dronten, tevens haar woonplaats, te hebben gewerkt komt Heidi in 2005 betaald werken bij Golfclub Zwolle. De receptie is haar werkplek. Dit jaar 20 jaar in dienst!

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=